آخرین اخبار
کد مطلب: 80213
روغن پالم؛ دشمن انسان و محيط زيست:
اين "شير" براي سلامتي مضر است!
تاریخ انتشار : 1393/05/19 10:41:35
نمایش : 2274
بحث ها در مورد اين روغن کمي ديرتر از ساير نقاط جهان به ايران کشيده شده است . در بسياري از کشورهاي دنيا به دليل مضر بودن استفاده از اين روغن براي محيط زيست و از بين رفتن پوشش گياهي نخلستانها در کشورهايي نظير اندونزي و مالزي و يا کشورهاي آفريقايي ، استفاده از اين روغن در صنايع به شدت کاهش يافته است .
 
به گزارش سلام لردگان - روغن پالم و يا همان روغن درخت نخل از آن نوع چربي هايي است که هم براي انسان مضر تشخيص داده شده و هم براي محيط زيست .

در حاليکه بحث ها در مورد سرطانزا بودن و يا خطرناک بودن روغن پالم در صنعت لبنيات کشورمان هر روز ابعاد تازه اي به خود مي گيرد ، نگاهي به تجربه کشورهاي ديگر در بررسي و تحليل اين روغن و همچنين برخورد با استفاده آن در صنايع مختلف نشان مي دهد تنها وجه انساني خطرناک بودن اين محصول در کشورهاي ديگر مورد توجه قرار نگرفته و مهمترين عالم براي استفاده نکردن از اين روغن ،تعهد دنيا به حفظ محيط زيست بوده است .

روغن پالم؛ سرشار از اسيدهاي چرب اشباع

روغن پالم و يا همان روغن درخت نخل ، سرشار از اسيد هاي چرب اشباع است که باعث بالا رفتن کلسترول خون و از بين رفتن HDL يا چربي مورد نياز بدن مي شود . به کار بردن اين روغن در صنايع لبنياتي سالهاست که در کشورهاي اروپايي و به خصوص آمريکايي ممنوع شده و به جاي اين روغن گياهي ، از روغن هاي ديگري که خطر کمتري براي سلامت بدن دارند استفاده مي کنند . اين روغن غير از خطر بالا بردن چربي هاي مضر براي بدن، خطرات قلبي و عروقي را نيز با خود به همراه دارد . به گفتهٔ سازمان بهداشت جهاني شواهد قانع کننده‌اي وجود دارد که نشان مي‌دهد مصرف روغن پالم احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي را افزايش مي‌دهد. بنابراين آن را به عنوان اسيدهاي چرب ترانس در طبقه‌بندي قرار مي‌دهند.

آسيبهاي "روغن پالم" براي محيط زيست
اما اين تنها وجه خطرات روغن پالم براي انسان نيست . بحث ها در مورد اين روغن کمي ديرتر از ساير نقاط جهان به ايران کشيده شده است . در بسياري از کشورهاي دنيا به دليل مضر بودن استفاده از اين روغن براي محيط زيست و از بين رفتن پوشش گياهي نخلستانها در کشورهايي نظير اندونزي و مالزي و يا کشورهاي آفريقايي ، استفاده از اين روغن در صنايع به شدت کاهش يافته است .

ميزان زياد روغن‌ها در درختان باعث جذب سرمايه گذاران براي سود دهي شده است که اين منجر به از بين رفتن جنگل‌هاي اندونزي به منظور ايجاد فضا براي کشت خالص روغن خرما شده است. و اين باعث از بين رفتن ميزان قابل توجهي از زيستگاه اورانگوتان شده به ويژه دو گونه اورانگوتان سوماترايي که در معرض انقراض قرار گرفته است. سازمانهاي مدافع حقوق حيوانات و محافظ محيط زيست سالهاست در تلاش هستند ميزان اين روغن را رد صنايع مختلف چنان کاهش دهند که ديگر نيازي به قطع درختان نخل در سرتاسر دنيا و از بين بردن زيستگاه حيوانات گوناگون نباشد.

شهرت بد "روغن پالم" در آمريکا
روغن پالم ، روغن هسته نخل و يا روغن نارگيل يا هر نام ديگري که بر روي اين روغن مي گذارند ، ساليان سال است که شهرت بدي در آمريکا دارد سازمان بهداشت آمريکا يا FDA مدتهاست که استفاده از واژه روغن گياهي را بر روي محصولاتي که با اين نوع روغن عرضه مي شوند گرفته و به کارخانجات اعلام کرده که حتما بايد اعلام کنند از چه نوع روغن گياهي در محصولاتشان استفاده مي کند و اگر از روغن پالم استفاده مي کنند حتما بايد اين مسئله را در جعبه و کاتالوگ محصولاتشان درج کنند .

شهرت بد روغن پالم در آمريکا به دليل تحقيقاتي است که بر روي محصولات غني شده با اين روغن صورت گرفته است . بر اساس اين تحقيقات روغن پالم در حدود ۵۰ درصد چربي اشباع شده دارد و روغن هسته خرما و نارگيل در حدود ۸۵ درصد چربي اشباع شده دارند . اين روغنها در صورت مصرف، چربي هاي اشباع بدن يعني LDL را افزايش داده و از افزايش چربي هاي مفيد براي بدن نظير HDL جلوگيري مي کنند .

در نيويورک که به عنوان شهر الگوي سلامتي براي مردم آمريکا در نظر گرفته شده است ، رستوران ها و فست‌فودها حق سرخ کردن مواد غذايي با اين روغن را نداشته و کارخانجات مواد غذايي نيز استفاده از اين چربي را متوقف کرده اند . به گفته کارشناسان تغذيه دانشگاه هاروارد،مصرف روغن پالم بهتر از کره است اما در هر صورت چربي اشباع زيادي داشته و بهتر است کمتر مصرف شود و همچنين از روغن هاي گياهي که در دماي اتاق به صورت مايع هستند و نه جامد ( مانند روغن پالم که در دماي اتاق جامد است ) مانند روغن کانولا و با روغن زيتون استفاده شود .
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس